16.09.2022
Коли діти переживають травму, бачать її по телебаченню або чують, як її обговорюють інші, вони можуть почуватися наляканими, невпевненими або стурбованими. Водночас у будь-якому випадку підтримка від дорослих – це ключовий момент у допомозі дитині, яка переживає травматичну подію.
Корисними порадами на цю тему з учасниками Літньої академії проєкту «Навчаємось разом» поділилась Ірина Плешакова, запрошена експертка ГС «Освіторія», психологиня, гештальт-терапевтка, травмофокусована терапевтка.
Найважливіше – те, що діти реагують на стрес не так, як дорослі. У деяких реакція стає очевидною відразу, а в інших ознаки складнощів можуть проявитися набагато пізніше.
Дітям будь-якого віку варто нагадувати: ніщо з того, що вони зробили чи не зробили, не спричинило чиюсь смерть – у цьому немає їхньої провини. Дітям потрібна впевненість, що вони не настільки всемогутні, а іноді речі відбуваються самі по собі – як наприклад, стихійне лихо.
Діти дошкільного віку (2-5 років)
У таких дітей може спостерігатись поведінкова регресія. Маленькі діти можуть повернутися до смоктання свого пальця або енурезу. Вони можуть лякатися чужих людей, темряви або монстрів.
Вони також можуть змінити поведінку: плакати без причини, віддалятися від людей або відмовлятися грати своїми іграшками. Діти цього віку тісно прив’язуються до одного з батьків, опікуна чи вчителя або хочуть залишатися там, де почуваються захищеними.
Як допомогти? Оскільки дітям дошкільного віку складно виявити почуття словами, можна використати:
Варто не забувати вимикати телебачення та гаджети, давати можливість побути в тиші. Також – говорити з дитиною, брати на руки, обіймати.
Діти молодшого / середнього шкільного віку (5-11 років)
Можуть виникати болі та розлади без причин – блювота, нудота, болі в животі, головний біль, нервові сіпання, порушення сну і харчування. З’являється тривога, страх. Також можна помітити регрес – можуть поводитися, як діти дошкільного віку, просити, щоб їх годували або вдягали.
Можуть боятися ходити до школи та перестати спілкуватися з друзями. Їм буває складно зосередитися, вони можуть почати гірше вчитися. Деякі стають агресивними без причини, мають низьку самооцінку або перфекціонізм.
Що може допомогти:
Підлітки
Діти цього віку проходять через багато фізичних та емоційних змін, пов’язаних з їхнім етапом розвитку. Симптоми стресу у підлітків майже такі, як у дорослих. З-поміж них можуть бути самотність, невпевненість, концентрація уваги, гіпо/гіперактивність, самотність / усамітнення, небажання спілкуватись, спалахи злості, роздратованість, утома, розлади сну та харчування, зміна насторю, нав’язливі думки / дії, страх тиші / різких звуків, підкреслена увага до себе тощо.
Старші підлітки можуть заперечувати наявність реакції – відповідати черговим «все нормально» або мовчати, якщо стурбовані. Або вони можуть скаржитися на фізичний біль, тому що не можуть зрозуміти і визнати, що насправді їх турбує емоційно.
Деякі сваряться вдома або у школі, відмовляючись від будь-якого порядку чи авторитету. Вони також можуть проявляти девіантну поведінку, вживати алкоголь чи наркотики.
Як допомогти підлітку?
Літня академія з української мови як державної для методистів/-ок інститутів післядипломної педагогічної освіти та вчителів/-льок, які викладають українську мову в початковій школі в класах із навчанням румунською та угорською мовою в Закарпатській та Чернівецькій областях має на меті підвищення педагогічної майстерності щодо застосування сучасних методик викладання української мови як державної для здобувачів освіти.
«Літня академія-2022» тривала з 15 по 19 серпня 2022 року в онлайн-форматі. Експертне коло «Літньої академії» складалося з фахівців і фахівчинь із України та Канади. Участь у навчанні взяло понад 60 учасників й учасниць.