04.07.2022
Взаємодія з батьками/опікунами учнів та зацікавленими сторонами – складова роботи кожної школи. Як працювати з ними максимально ефективно для якісного навчання учнів та розвитку закладу? Про це, а також про підприємницьку освіту в школі та професійний розвиток педагогів йшлося під час 4 вебінару 3 модуля «Академії ефективного шкільного управління», який провів Арі Покка 30 червня.
У цьому матеріалі зібрано ключові ідеї щодо кожної з тем, які обговорювались під час вебінару.
Робота з батьками/опікунами: можливості та виклики
За словами Арі Покка, часто викликом під час роботи з батьками/опікунами є те, що вони живуть власними спогадами про своє шкільне життя, накладаючи їх на досвід своїх дітей. Тому важливо пояснити батькам, що школа загалом та окремі підходи шкільної культури змінились і продовжують змінюватись. Це саме стосується і педагогів: якщо вони «застрягнуть» у власному сприйнятті школи, їм буде важко сприймати дійсність і розвиватися.
У Фінляндії батьки/опікуни – це партнери школи у багатьох процесах. Співпраця між родиною і школою базується на рівноправній взаємодії та взаємоповазі й має різноманітний характер. Так, спільно з батьками/опікунами розробляється місцева освітня програма. Співпраця також враховує різноманітність та індивідуальність сімей.
На рівні початкової школи у Фінляндії можна виділити такі особливості взаємодії між школою та батьками/опікунами:
На рівні старших класів ситуація дещо змінюється:
Арі Покка наголошує, що варто добре прояснити роль батьків/опікунів – підтримувати своїх дітей. Вони не є фахівцями у сфері освіти та не навчаються для того, щоб такими стати. Під час спілкування з батьками/опікунами педагогам також варто не концентруватись на негативі, а говорити і про позитивні моменти й ситуації у школі.
Робота із зацікавленими сторонами
Під час роботи з зацікавленими сторонами (партнерами, організаціями, компаніями, іншими закладами освіти тощо) школа має надавати рівні можливості для різних організацій, радить Арі Покка. Неетично віддавати перевагу певним організаціям чи партнерам. Водночас діяльність третіх сторін повинна сприяти реалізації цілей освітньої програми.
Наприклад, у Фінляндії під час загальнонаціональних або місцевих виборів школи організовують політичні дискусії у старших класах. Однак для участі в них запрошуються представники всіх партій – це виключає фаворитизм.
Крім того, у Фінляндії співпраця між школами та зацікавленими сторонами за межами школи завжди здійснюється без фінансових угод – це регулюють етичні приписи Національного агентства Фінляндії.
Під час роботи із зацікавленими сторонами важливо спільно визначити шляхи та межі співпраці. Така діяльність розширює розуміння вчителями та учнями умов навчання та поглиблює їхню мотивацію. Школа завжди несе відповідальність за свою діяльність, водночас зацікавлені сторони піклуються про зміст. Робота з позашкільними зацікавленими сторонами також може стати способом підвищення кваліфікації вчителів і директорів шкіл.
Сьогодні більшість учнів не потребують теоретичних знань, заснованих на інформації, тому позакласні програми повинні бути практичними. Арі Покка закликає педагогів бути інноваційними та застосовувати місцеві, національні та міжнародні контакти, спільна робота з якими може навчити учнів новому й розвинути діяльність школи.
Підприємницька освіта
Вивчення підприємництва у школі стало одним із символів розвитку фінської системи освіти. Цей новий для шкіл напрям акцентувався на необхідності підготовки підприємців, особливо в старших класах. З кожним кроком педагоги розуміли, що вивчення підприємництва може проявлятися в усьому, що роблять учні.
Фінська базова освітня програма визначає, що під час вивчення підприємництва учень 1-9 класів повинен:
Арі Покка радить створити у школі команду, яка б розробляла підприємницькі проєкти і програми. Можна запросити місцеві компанії на сесію з планування – зазвичай вони охоче долучаються. Варто скласти детальний план та подумати, як він буде реалізовуватися в різних класах. Важливу роль відіграє місцеве співробітництво між школами, оскільки можливості підприємств для розміщення учнів обмежені.
Ось деякі загальні ідеї, які застосовуються у Фінляндії:
У старших класах можна передбачити проведення профорієнтаційного тижня і організовувати заняття так, щоб учні дізнавались про можливості та тенденції розвитку професійного життя, його міжнародні та глобальні перспективи. Це дозволить їм уявити своє власне майбутнє та подальше навчання, сформувати уявлення про те, які навички знадобляться їм у майбутньому.
Зокрема, варто залучати консультантів. Професійне життя та підприємництво тісно пов’язані з консультуванням щодо кар’єри. Одна з головних ідей полягає в тому, щоб спонукати учнів краще усвідомити свої можливості та сформувати власне бачення вищої освіти та професійного життя.
Ось деякі практики для старших класів, про які розказав Арі Покка:
Вчителям також потрібна підготовка, щоб успішно працювати з темою підприємництва. Для цього варто створити можливості для вчителів відвідувати місцеві компанії у межах курсів з підвищення кваліфікації.
Вивчення підприємництва у школі створює додаткові переваги, впевнений Арі Покка. Це – позитивний шкільний клімат, активна діяльність, цікаві нові знайомства, новий зміст навчання і навіть інколи – додаткове фінансування.
Професійний розвиток
Професійний розвиток важливий як на рівні школи, так і на рівні особистості.
На рівні школи у закладі можна зібрати усі ідеї щодо його розвитку та створити робочі групи для подальшої спільної роботи над ними. Варто скласти список максимум із 5 напрямів розвитку та спробувати знайти кілька інших шкіл, які б хотіли приєднатися до програми розвитку.
На рівні особистісного розвитку варто насамперед скласти його план. Важливо пам’ятати, що розвиток полягає не лише в посиленні найслабших компонентів, але і в підвищенні потенціалу сильних. Робота над власним розвитком – це особиста справа кожного, але рекомендується працювати в парі, щоб через певний час збиратися разом та ділитися досвідом.
Про Академію
«Академія ефективного шкільного управління» – курс для новопризначених керівників шкіл, основною метою якого є системні зміни в освіті на рівні управління. Його започаткували проєкт «Навчаємось разом» спільно з Міністерством освіти і науки України та Інститутом модернізації змісту освіти, Українським інститутом розвитку освіти, Державною службою якості освіти.
Програму курсу, який стартував у грудні 2021 року, засновано на дослідженнях і сучасних стандартах менеджменту освіти, а також авторській моделі побудови успішної школи Арі Покка – одного з найвідоміших педагогів Фінляндії, міжнародного освітнього консультанта, президента Фінської асоціації директорів шкіл та Міжнародної конфедерації директорів шкіл.