13.10.2022
Через наслідки війни діти й підлітки можуть відчувати сильні емоції: від страху і тривоги – до гніву, розгубленості та смутку. Одні можуть говорити про це почуття, інші покажуть його через поведінку.
Крім того, що травма через війну може виявлятися у багатьох формах, вона також формує те, як людина відчуває, мислить і поводиться. Травма може слугувати фільтром, через який людина дивиться на світ.
Корисними порадами про те, як вчителям взаємодіяти з учнями, що пережили травму, під час Літньої академії проєкту «Навчаємось разом» поділились канадійські експертки, які мають значний досвід викладання української як другої мови, Мелоді Костюк та Олена Гарцула.
Якими бувають травми в учнів?
Якщо в класі є учні з травмою, для вчителя важливо усвідомити ознаки цієї травми. Педагог може працювати з учнями, які легко лякаються, починають відсторонюватися або демонструють нехарактерні реакції. Таку поведінку можна помітити і в колег.
Гостра травма є наслідком впливу однієї надзвичайної події, такої як смерть близької людини. Учні можуть «проживати» детальні спогади та демонструвати надмірну реакцію.
Хронічна травма є результатом тривалого впливу травматичних ситуацій, таких як тривалий вплив насильства або залякування. Учні можуть відчувати заперечення, гнів і соціальну замкнутість.
Комплексна травма є результатом однієї травматичної події, яка є достатньо руйнівною, щоб мати довготривалі наслідки. Це може бути війна чи переміщення біженців. У школярів може спостерігатися депресія, дратівливість, проблеми з концентрацією.
Ознаки та симптоми травми, пов’язані з навчанням дитини, можуть мати різні форми. Вони можуть охоплювати проблеми з увагою, обробкою інформації, зосередженням та виконанням завдань, розвитком мови.
Інші симптоми, які впливають на навчання та соціальне життя дитини, можуть бути такими:
Травмочутливі стратегії в навчанні
Неможливо досягти ефективної роботи з учнями, які пережили травму, якщо використовувати одну техніку чи контрольний список для всіх учнів. Натомість використання в класі стратегій з урахуванням травми є ефективним підходом до надання всім учням емоційної та/або психологічної підтримки.
Ці стратегії також можна адаптувати, щоб допомогти учням із переміщених родин розвинути навички стійкості та підготувати їх до соціального й емоційного навчання.
Стратегія 1. Учні почуваються у безпеці
Глибокі почуття незахищеності та страху, що виникли через травму, можуть проявлятися в різних сферах життя людей, зокрема під час гри, міжособистісної взаємодії та в школі. Учителі можуть зробити свої класи фізично, інтелектуально та емоційно безпечнішими, установивши певні норми та угоди.
Ось кілька ефективних норм:
Стратегія 2. Бути послідовними і передбачуваними
Діти будь-якого віку з травматичним досвідом можуть перебувати в постійному стресі. Учителі можуть зробити так, щоб учні почувалися безпечно та розслаблено. Забезпечення послідовності та передбачуваності через настрій вчителя чи вчительки, справедливість, використання розпорядку дня та розкладу може допомогти учням заспокоїтися.
Наприклад, учитель/-ка може однаково планувати свої уроки протягом тижня: 10 хвилин для мініуроку, 20 хвилин для роботи та 10 хвилин для роздумів і підсумків.
Стратегія 3. Співпереживати учням
Здатність педагога співпереживати учням є надзвичайно важливою, особливо якщо вчитель/-ка не має безпосереднього досвіду. Учителі не повинні бути детективами травм, але вони можуть бути проактивними, отримуючи інформацію про типи травм.
Стратегія 4. Створити команду, яка має інформацію про травми
Успішна підтримка переміщених учнів вимагає спільної роботи всіх у школі. Це означає, що шкільним адміністраторам, директорам, радникам, учителям, батькам та організаціям, які підтримують учнів, важливо знати про травми та роботу з ними, а також підтримувати одне одного.
Стратегія 5. Знати свої межі
Коли психологічна травма стає надзвичайно важкою для переміщених учнів, можна допомогти родинам у пошуку професійної терапії для їхньої дитини. Варто пам’ятати, що стратегії з урахуванням травм спрямовані на те, щоб допомогти учням впоратися з проблемами та почати відновлення, але це ніяк не замінить професійного лікування травм.
Ось ще кілька корисних порад від експерток щодо застосування в освітньому процесі стратегій, чутливих до травм:
Про експерток
Мелоді Костюк – має досвід роботи у відділі навчальних програм середньої школи Міністерства освіти Альберти (Канада); авторка навчальних програм і посібників; учителька зі значним досвідом викладання української як другої мови.
Олена Гарцула – учителька зі значним досвідом викладання української як другої мови. Працювала на посаді спеціального радника з української мови та культури в Міністерстві освіти Альберти (Канада), де підтримувала українських вчителів Альберти, надаючи всебічне підвищення кваліфікації, знаходячи та розробляючи ресурси та матеріали.
Літня академія з української мови як державної для методистів/-ок інститутів післядипломної педагогічної освіти та вчителів/-льок, які викладають українську мову в початковій школі в класах із навчанням румунською та угорською мовою в Закарпатській та Чернівецькій областях має на меті підвищення педагогічної майстерності щодо застосування сучасних методик викладання української мови як державної для здобувачів освіти.
«Літня академія-2022» тривала з 15 по 19 серпня 2022 року в онлайн-форматі. Експертне коло «Літньої академії» складалося з фахівців і фахівчинь із України та Канади. Участь у навчанні взяло понад 60 учасників й учасниць.