Відбулася серія вебінарів про наставництво для педагогів

news_item image

27.07.2022

Упродовж 6-14 червня відбулася серія з шести вебінарів «Школа як організація, що навчається: разом до ефективного навчання. Як наставники можуть допомогти вчителям як рівноцінним членам шкільної спільноти?».

Вебінари провели Рія Палмквіст – радниця з питань освіти Національного агентства Фінляндії, кандидатка педагогічних наук із 20-річним досвідом викладання і Аня Хурінайнен-Косунен – магістерка педагогічних наук, тренерка, учителька початкових класів із досвідом викладання у майже 30 років.

Тренерки наголосили, що в перші роки роботи вчителем наставництво підвищує мотивацію, довіру, зміцнює впевненість у собі й допомагає впоратися з труднощами. Крім того, наставництво – інструмент підтримки педагогів шкільною спільнотою та керівником школи. 

Під час вебінарів учасники детально розглянули ролі, завдання та обов’язки наставників і підопічних, а також методи наставництва – групове, колегіальне і онлайн-наставництво. Зокрема, обговорювали і взаємонаставництво – метод роботи «один на один», який підходить для вчителя-початківця або нового вчителя в школі.

Так, одним із поширених методів у Фінляндії є колегіальне наставництво, відоме там як Verme. Це – діяльність, у ході якої вчителі діляться своїм досвідом та рефлексують над ним, обговорюють проблеми та виклики, що виникають під час роботи, слухають і заохочують один одного, вчаться один в одного, а також навчаються разом.

Якщо традиційне наставництво складається з індивідуальних бесід, то колегіальне здійснюється в групах, що складаються як з учителів-початківців, так і з більш досвідчених колег. Група зазвичай збирається один раз на місяць після уроків і складається з 4-10 вчителів та їхнього наставника.

Колегіальне наставництво засноване на ідеї, що всі, хто займається викладанням і навчанням, можуть вчитися один в одного: новим учителям потрібна підтримка на ранніх етапах кар’єри, а досвідченим вчителям потрібні нові ідеї.

Як показує фінський досвід, ефективним наставником може бути педагог, який:

  • має досвід роботи вчителем не менш ніж п’ять років,
  • володіє різноманітними навичками викладання та оцінювання,
  • розуміє важливість практичної теорії вчителя, професійної ідентичності, професійного розвитку,
  • має розвинені емоційні навички та навички взаємодії,
  • навчається протягом усього життя.

Загалом наставник має бути гідним довіри, доброзичливим, позитивно налаштованим, зацікавленим, орієнтованим на рішення і надання підтримки, а також – бути активним слухачем.

Під час вебінарів учасники також дізнались про:

  • професійні навчальні спільноти і школу як організацію, що навчається,
  • педагогіку, засновану на сильних сторонах, позитивну педагогіку,
  • інструменти вчителів для роботи з учнями та батьками,
  • професійне благополуччя вчителя і запобігання професійному вигоранню,
  • розвиток шкільної культури.

Аня Хурінайнен-Косунен і Рія Палмквіст також наголосили, що загалом важливими складовими професійного розвитку учителів має бути навчання упродовж життя, самооцінювання та  рефлексія, спільні обговорення і взаємооцінювання з колегами, а також обговорення з адміністратором/директором.