Практика майбутніх учителів та менторство: досвід Фінляндії

news_item image

29.01.2022

Професія вчителя у Фінляндії престижна та високооплачувана, а один із найвищих конкурсів – на педагогічні спеціальності. Оскільки фінські вчителі мають багато свободи у створенні індивідуальних освітніх траєкторій для учнів, виборі методів та підходів викладання, велика роль відводиться практичній підготовці студентів у школах при університетах та партнерських загальноосвітніх школах.

Під час вебінарів від Фінського проєкту “Навчаємось разом” + проєкту ЄС Аня Хурінайнен-Косунен зі Школи підготовки вчителів Віккі Гельсінського університету та Рія Палмквіст із фінського Національного агентства з питань освіти розповіли про таке:

  • як відбувається підготовка студентів-педагогів;
  • скільки часу відводиться на написання бакалаврської та магістерської робіт;
  • як студентство проходить практику на бакалавраті та в магістратурі;
  • якими навичками мають володіти студенти після закінчення практики;
  • як працює система наставництва з боку більш досвідчениг колег.

СКІЛЬКИ ЧАСУ ВІДПОВІДИТЬСЯ НА ПРАКТИКУ

Головне завдання шкіл, у яких організована практика студентів педвишів, – поєднати теорію з практикою. Майбутні вчителі навчаються вибудовувати свою професійну ідентичність, практичну теорію, вивчають зміст предметів, методи оцінювання, практикують комунікацію з колегами, учнями та батьками.

Мета навчання – самостійний студент, який просувається в педагогічній освіті на основі власного досвіду, переконань та уяви і який пізніше стане незалежним учителем та розвиватиме свою педагогічну ідентичність.

Тож практика майбутніх учителів початкової школи (на прикладі Гельсінського Університету) складає приблизно 20% від загального часу навчання.

ЯКІ НАУКОВІ РОБОТИ ПИШУТЬ СТУДЕНТИ

Студенти педагогічних спеціальностей Гельсінського університету не пишуть курсові роботи, у них є тільки бакалаврська й магістерська роботи.

На семінари, присвячені написанню бакалаврської роботи, виділяються два кредити, або 52 години. Двогодинні зустрічі студентів із науковим керівником відбуваються щотижня протягом усього семестру. Лектор чи професор відповідає на запитання, прояснює та уточнює важливі теоретичні й організаційні моменти, вислуховує думки студентів, обговорює з ними джерела інформації тощо.

Бакалаврська робота зазвичай складається із 20–30 сторінок і не публікується у відкритих джерелах. Хоча на бажання студенти можуть опублікувати її.

Семінари, присвячені написанню магістерської роботи, тривають протягом року, на них виділяються п’ять кредитів, що загалом складає 135 годин. Зустрічі професорів та студентів відбуваються так само раз на тиждень і тривають протягом 2–3 годин. За потреби керівники магістерських дипломних робіт надають індивідуальні консультації, на кожного студента чи студентку є приблизно 3 години протягом року.

Магістерська робота публікується офіційно й зазвичай містить від 70 до 100 сторінок, але часто більше. На прочитання й оцінювання однієї магістерської роботи науковий керівник має 10 годин.

Тексти бакалаврських та магістерських робіт обов’язково перевіряють на плагіат. В Університеті Гельсінкі така програма доступна для всіх, тому студенти можуть самостійно перевірити, чи немає у їхніх роботах точних збігів або переформульованих чужих фраз.

ПРАКТИКА БАКАЛАВРІВ

Уже на першому курсі університету є так звана “вступна практика”, коли студенти ще не готові до викладання в класі, але вже можуть допомагати вчителям, відповідати за проведення невеликих групових робіт з учнями. На цьому етапі їхні дії контролює вчитель.

На третьому курсі відбувається більш автономна багатодисциплінарна базова практика, що триває 7 тижнів. Студенти працюють парами й навчаються:

  • самостійно ставити цілі для своєї педагогічної практики;
  • викладати предмети окремо та інтегровано;
  • використовувати різноманітні методи навчання (практико- та феномено-орієновані, а також театральні постановки);
  • складати та виконувати плани на певні періоди;
  • планувати структуру уроків та реалізовувати навчання в різному освітньому середовищі (не лише в класі, але на природі, під час екскурсій чи онлайн);
  • надавати інструкції та підтримувати мотивацію учнів.

На першому тижні студенти знайомляться з учителями та адміністрацією школи, де вони проходитимуть практику, зі шкільними правилами та обладнанням, яке можна використовувати, спостерігають за роботою вчителів у різних класах.

На другому тижні вони відвідують уроки в класі, де викладатимуть, щоби зрозуміти, на якому етапі перебуває навчання та вивчити своїх майбутніх учнів, а також планують свою роботу на пʼятитижневий період.